Kirjastosta lähtevät viestit tulevat ensisijaisesti sähköpostiin


27.1.2025 13:30

Syksyllä 2024 Rutakko-kirjastoissa siirryttiin siihen, että kaikki kirjaston viestit laskuja lukuunottamatta lähtevät ensisijaisesti sähköpostilla. Tähän ratkaisuun vaikuttivat seuraavat seikat:

  • Paperikirjeiden ja tekstiviestien kustannukset

  • Suuret viestimäärät

  • Suurimmalla osalla Rutakko -kirjastojen asiakkaista on käytössä sähköposti omassa puhelimessa tai muussa älylaitteessa (esim. tabletissa)

Sähköposti on ensisijainen viestintäkeino varausten noutoilmoituksissa, eräpäivä- ja myöhästymismuistutuksissa. Jos sähköpostia ei ole käytössä, voidaan lähettää tekstiviesti. Lisäksi paperikirje on mahdollinen, jos sähköposti tai tekstiviesti ei ole mahdollinen. Laskut lähtevät edelleen paperikirjeinä.

Joten huolehdi, että kirjaston järjestelmään on tallennettu ajantasainen sähköpostiosoite ja tarkista omasta sähköpostistasi, että kirjaston lähettämät viestit eivät mene roskapostiin. Oman, kirjastojärjestelmään tallennetun sähköpostin voi tarkistaa kun kirjaudut Rutakon verkkokirjastoon ja katsot omat tietosi. Siellä voit myös kätevästi päivittää sähköpostin, jos osoite on muuttunut.

Muistutuksena vielä, että Rutakko-kirjastoilla on käytössä mobiilikirjastosovellus, josta myös näkee kätevästi lainat ja varaukset.