Lasten kasvun ja kehityksen tukeminen toteutuu varhaiskasvatuksen
arjessa vuorovaikutuksen, laadukkaan pedagogiikan ja suunnitellun kasvu-
ja oppimisympäristön keinoin. Kasvun ja oppimisen tuki Keiteleen
varhaiskasvatuksessa perustuu valtakunnalliseen
varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen opetussuunnitelman
perusteisiin. Lapsen näkökulmasta on tärkeää, että tuen tarve
tunnistetaan mahdollisimman varhain ja lapselle järjestetään hänen
kasvuaan, kehitystään ja oppimistaan edistävä varhaiskasvatusympäristö
sekä mahdollinen muu tarvittava tuki heti kun tuen tarve havaitaan. Mitä
aikaisemmin lapsi saa tarvitsemaansa tukea, sitä paremmin pystytään
välttämään vaikeuksien lisääntyminen. Kasvun ja oppimisen esteiden sekä
oppimisvaikeuksien varhaiseen tunnistamiseen on tärkeää kiinnittää
huomioita.
Erityislastentarhanopettaja tukee ja ohjaa
Lapsen tuen tarvetta koskevista asioista vastaa
erityislastentarhanopettaja yhdessä varhaiskasvatuksen henkilöstön
kanssa. Erityislastentarhanopettaja (ELTO) on kasvun ja oppimisen tuen
asiantuntija, jonka tehtävänä on ohjata ja opastaa henkilöstöä ja
vanhempia lapsen tuen tarpeeseen liittyvissä asioissa.
Erityislastentarhanopettaja osallistuu lasten tuen tarpeen arviointiin,
tutkimuksiin ohjaukseen sekä tuen suunnitteluun ja seurantaan
yhteistyössä vanhempien kanssa.
Keiteleellä erityislastentarhanopettaja toimii koko kunnan
varhaiskasvatusikäisten lasten tukena. Erityislastentarhanopettajan
työaikaa on kohdennettu sekä kasvun ja oppimisen tukeen liittyvään
neuvontaan ja ohjaukseen että lapsiryhmissä työskentelyyn.
Jos lapsen tuen tarve on tiedossa varhaiskasvatukseen haettaessa,
varhaiskasvatusjohtaja tekee tiivistä yhteistyötä vanhempien ja
erityislastentarhanopettajan kanssa. Lapsen tuen tarpeesta on hyvä
mainita päivähoitohakemuksessa. Mahdolliset asiantuntijalausunnot voi
myös liittää päivähoitohakemukseen.
Pedagogiset ja rakenteelliset tukitoimet
Kasvun ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa toteutuu Keiteleellä
perusopetuksen tavoin inklusiivisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsi
saa riittävän ja oikea-aikaisen tuen oppimiselleen, kasvulleen ja
kehitykselleen osana päiväkodin tai perhepäivähoidon ryhmää.
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja pedagogisia menetelmiä
kehitetään suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti edistämään kaikkien
lasten kasvua, kehitystä ja oppimista. Oppimis- ja kasvuympäristöä
muokataan lasten yksilöllisiä tarpeita ja vahvuuksia tukevaksi. Lasta
autetaan myös erilaisin tarvittavin tukimuodoin, jotka riippuvat
vaikeuksien laadusta ja laajuudesta.
Pedagogisten tukitoimien lisäksi lapsiryhmiin voidaan myöntää
rakenteellisia tukitoimia (mm. erityislastentarhanopettajan tuki,
ryhmäavustaja, henkilökohtainen avustaja). Rakenteelliset tukitoimet
ovat harkinnanvaraisia ja ne järjestetään ensisijaisesti lapsen omassa
ryhmässä.